کامبیز

نیم قرن شراکت دنیای اقتصاد – بمانجان ندیمى روزنامه‌نگار هضم آنچه در موردشان شنیدم برایم کمی سخت بود. با تمام باورهایی که از کودکی در ذهنم نقش بسته بود، تناقض داشت. باید از نزدیک با آنها صحبت می‌کردم تا بدانم در این سال‌ها چه کرده‌اند که هنوز هم در کنار رفاقتشان، شراکت را ادامه داده‌اند. نیم قرن از شروع کار مشترکشان می‌گذرد. کسب‌و‌کاری را که در دهه ۴۰ راه‌اندازی کرده‌اند، امروز به یکی از برندهای غذایی معروف تبدیل شده است. حکایت شراکت پنجاه ساله بنیانگذاران صنایع غذایی کامبیز حکایت رفاقت و اعتمادی دوستانه است که پایه‌گذار حرکتی خلاقانه و نو در زمان خود شده است. محمد فروزانفرد و محمد پیروز حمیدی، کشک سنتی به‌صورت صنعتی و پاستوریزه را برای نخستین بار در ایران تولید کردند. آنها می‌گویند که حتی طراحی خط تولید و ماشین‌آلات مورد نیازشان را هم خودشان انجام دادند. این دو نفر اگرچه پیش از شراکت، با افراد دیگری شریک بودند و شراکتشان با آنها به بن‌بست رسید و ورشکست شدند، اما باز هم دل را به دریا زدند و شراکت جدیدی را با یکدیگر آغاز کردند. شراکتی که عمری ۵۰ ساله دارد و امروز هم نسل دوم این دو شریک ادامه دهنده راهشان هستند. ازدواج فرزندان این دو نفر با یکدیگر هم مزید بر علت شده تا همچنان به ماندگاری کسب‌و‌کارشان امید داشته باشند. به آنها گفتم که دو برادر هم با هم به اختلاف می‌خورند، چطور شما دو نفر هنوز هم اینقدر از شراکت‌تان راضی هستید؟ گفتند: «برای شراکت نیاز به گذشت است. نه اینکه اختلاف نظر نداشتیم. نه؛ اما اختلاف نظرمان به دلیل یکی بودن هدفمان که همان ارتقای کامبیز بود، به پیشرفت ختم ‌شد. حتی یک روز هم از یکدیگر دلخور نشدیم.» آری؛ این بود راز ماندگاری نیم قرن شراکت. چیزی که شاید در دنیای امروز کمتر دیده شود.

ثبت نام در خبرنامه